Jak szybko sprzedać mieszkanie? Musisz zadbać o te 5 elementów!


Rynek wciąż jest pełen ofert lokali na sprzedaż. Po wielu miesiącach wzmożonego zainteresowania nieruchomościami, gdzie większość mieszkań sprzedawała się na pniu, przyszedł czas na spowolnienie, spowodowane między innymi zmniejszeniem dostępności kredytów hipotecznych.

O ile nie ma co liczyć, że ceny mieszkań znacząco spadną w najbliższym czasie, to już wyraźnie zauważalne jest wydłużenie czasu potrzebnego do podpisania umowy kupna-sprzedaży. Prognozy na rok 2022 wskazują również na zmniejszenie liczby zawieranych transakcji. Dlatego, aby zwiększyć szansę na szybką sprzedaż, należy dobrze przygotować ofertę.

Oferta sprzedaży mieszkania – na co zwrócić uwagę

Jak zatem wyróżnić swoje ogłoszenie, aby szybko sprzedać mieszkanie? Musisz zwrócić uwagę na kilka elementów, które skutecznie podniosą atrakcyjność Twojej oferty.

Przygotowując mieszkanie do sprzedaży, należy przede wszystkim podzielić działania na dwie grupy:

  • dotyczące elementów, na które nie mamy już wpływu, jak cechy nieruchomości i standard wykończenia;
  • dotyczące przygotowania oferty, na którą na tym etapie mamy bardzo duży wpływ, m.in. jakość ogłoszenia, strategia cenowa, odpowiednia ekspozycja.

Zacznij od określenia atutów nieruchomości, na podstawie istniejących cech

Lokalizacja, rozkład pokoi, usytuowanie względem budynku – na te cechy nieruchomości nie mamy już wpływu przy sprzedaży mieszkania. Jednak warto wynotować, które z nich mogą być atrakcyjne dla potencjalnego nabywcy, aby bardziej je wyeksponować w ogłoszeniu.

Dla wielu nabywców, odpowiednia lokalizacja ma bardzo ważne znaczenie. Odległość od pracy czy dostępność infrastruktury, np. żłobki czy szkoły, w znacznym stopniu pomagają usprawnić codzienne życie. Bliskość natury – parku lub innych terenów zielonych – również stanowią wartość dodaną.

Transport i komunikacja odgrywają bardzo ważną rolę w podejmowaniu decyzji o zakupie mieszkania, w szczególności w stolicy. Aby szybko sprzedać mieszkanie w Warszawie, należy bardzo dużą uwagę poświęcić właśnie wyeksponowaniu lokalizacji i opisaniu udogodnień komunikacyjnych. Bliskość metra, linii tramwajowej, dostęp do wielu sklepów i placówek medycznych – to istotne cechy, które ułatwią codzienne funkcjonowanie.

Otwarta kuchnia czy zamknięta – ilu ludzi, tyle preferencji, każdy układ ma wielu zwolenników i uwydatnienie tej informacji może przyciągnąć bardziej sprecyzowanych klientów.

Z kolei usytuowanie na wyższych piętrach może pozbawić ciekawskich spojrzeń sąsiadów i zapewnić więcej intymności.

Standard wykończenia przyspiesza sprzedaż?

Ważną kwestią podczas sprzedaży mieszkania pozostaje jego wystrój i standard. Jeśli chcemy szybko sprzedać mieszkanie, zwykle nie mamy czasu na remont, który podniósłby standard, a jedynie na delikatne odświeżenie ścian czy gruntowne wysprzątanie. Nie należy również zapominać, że koszty budowlane są obecnie bardzo wysokie, więc pod znakiem zapytania również pozostaje zasadność takiego wydatku.

Coraz częściej natomiast nabywcy pytają o materiały budowlane użyte do wykończenia mieszkania. Przygotuj się i sporządź listę, która udowodni ich dobrą jakość i zapewni, że obecny stan mieszkania nie wymaga zbyt dużych nakładów finansowych i jest gotowe do zamieszkania.

Koniecznie wynotuj te cechy świadczące o wysokim standardzie:

  • Nabywcy doceniają prawdziwą, drewnianą podłogę zamiast marketowych paneli.
  • Gładkie ściany i dobre oświetlenie sprawią wrażenie świeżości i pomagają rozjaśnić pomieszczenia.
  • Dobrej jakości armatura i ceramika sanitarna posłuży dłużej, przez co można odsunąć w czasie bardzo kosztowny remont łazienki.
  • Parkiet lub kompozyt na balkonie bądź tarasie sprawia wrażenie przedłużenia powierzchni mieszkania.
  • Kuchnia i szafy w zabudowie pomagają zorganizować przechowywanie.
  • Dodatkowe powierzchnie, takie jak garderoba czy osobny gabinet, podnosi prestiż nieruchomości – warto o tym wspomnieć w ogłoszeniu.

Jeśli oferujesz nieruchomość typowo do remontu, zadbaj o wyobraźnię nowego nabywcy i spróbuj zorganizować wizualizację pokazującą, jak może wyglądać to mieszkanie po remoncie. Dobrym rozwiązaniem jest uzyskanie szacunkowej wyceny, aby przedstawić nabywcy ewentualne koszty, jakie będzie musiał ponieść na remont.

Stare, zniszczone meble niewątpliwie wywołują odwrotny skutek – warto pomyśleć nad opróżnieniem mieszkania i pozbyciem się nieatrakcyjnych, starych sprzętów.

Ostatnio nabywcy znacznie częściej zwracają uwagę również na dodatkowe powierzchnie użytkowe – balkon, taras, loggia lub ogródek, czyli strefy relaksu. Odpowiednie zaaranżowanie tej przestrzeni może wzbudzić pozytywne skojarzenia i pomóc w podjęciu decyzji o zakupie mieszkania.

Jak szybko sprzedać mieszkanie? Musisz zadbać o te 5 elementów!
Jak szybko sprzedać mieszkanie? Musisz zadbać o te 5 elementów!

Ustal strategię cenową dla swojej oferty

Cena nieruchomości jest jednym z najważniejszych czynników podczas decyzji o jej zakupie, na który mamy 100% wpływ. Opracowanie odpowiedniej strategii cenowej pozwoli nam na osiągnięcie zamierzonych efektów:

  • Jeśli zależy nam na szybkiej sprzedaży, to cenę powinniśmy ustanowić na poziomie realnej ceny rynkowej.
  • Jeśli jednak możemy pozwolić sobie na więcej czasu, to kilkuprocentowe podniesienie kwoty pomoże nam więcej zarobić na tej transakcji, a nie wykluczy naszej oferty z kręgu zainteresowania.

Nie musisz sam opracowywać tej strategii – możesz skorzystać z pomocy Ekspertów Pricer, którzy na podstawie ogromnego doświadczenia i wiedzy rynkowej, opracują Twój indywidualny plan sprzedaży mieszkania, biorąc pod uwagę Twoje preferencje.

Wysoka jakość oferty pomoże sprzedać mieszkanie

Elementem na który mamy ogromny wpływ jest sposób prezentacji naszego lokalu. Mowa tutaj zarówno o odpowiednim zredagowaniu ogłoszenia, jak i kompleksowym przygotowaniu nieruchomości do prezentacji potencjalnym klientom.

Jak szybko sprzedać mieszkanie? Musisz zadbać o te 5 elementów!
Jak szybko sprzedać mieszkanie? Musisz zadbać o te 5 elementów!

Zadbaj o wysoką jakość ogłoszenia:

  • Przygotuj bardzo dobre zdjęcia uwypuklające atuty nieruchomości – jeśli sam nie posiadasz odpowiednich umiejętności, warto rozważyć skorzystanie z usług profesjonalnego fotografa.
  • Zorganizuj aktualny plan mieszkania. Jeśli wprowadziłeś zmiany w rozkładzie pomieszczeń, warto przedstawić również pierwotny plan, aby pokazać, jak zmieniłeś funkcjonalność lokalu.
  • Poświęć czas na dokładny opis – nabywcę nie tylko interesują cechy mieszkania, ale również otoczenie i udogodnienia. Pamiętaj, że kupujący bardzo emocjonalnie podchodzą do wyboru nieruchomości, dlatego staraj się odnosić także do społecznych uwarunkowań.
  • Skorzystaj z nowoczesnych rozwiązań – spacer 3D sprawi, że nieruchomość wyda się jeszcze bardziej  przestrzenna – kosztuje to niewiele, a może przynieść wiele potencjalnych korzyści.

Istotną kwestią jest odpowiednie przygotowanie nieruchomości do sesji czy spaceru 3D –  koniecznie usuń prywatne rzeczy i gadżety, które są na widoku. Posprzątaj i umyj wszystkie szyby i lustra. Wykonuj zdjęcia wtedy, gdy w mieszkaniu jest najbardziej widno. Doświetl lampą, jeśli to konieczne.

Zwróć uwagę na wyróżniki

Lokalizacja jest ważna w równym stopniu co cena.Podanie precyzyjnego adresu, co najmniej do poziomu ulicy, pomoże na wyselekcjonowanie bardziej sprecyzowanych nabywców.

Bardzo często potencjalni nabywcy szukają nieruchomości na konkretnej ulicy, ze względów emocjonalnych – aby mieć blisko do starszych rodziców, widok na ulubiony park czy nawet dostęp do odpowiednich usług.

W większości ogłoszeń na próżno szukać takiej informacji, dlatego podanie jej w ogłoszeniu znacznie wyróżni je spośród pozostałych.

Skorzystaj z usług eksperta rynku lokalnego, który zadba o odpowiednią ekspozycję ogłoszenia

Należy jednak pamiętać, że o wielu ciekawych punktach w pobliżu naszego mieszkania możemy nawet nie wiedzieć. Dlatego warto skorzystać z darmowej wyceny nieruchomości dostępnej online (np. raport PriceR), aby oprócz realnej wyceny, uzyskać rzetelne informacje o najbliższej okolicy. Zaoszczędzisz w ten sposób sporo czasu, które przeznaczyłbyś na samodzielne poszukiwania i już w swoim ogłoszeniu będziesz mógł odpowiednio uwypuklić największe atuty lokalu.

Co ważne, w Pricer możesz liczyć na pomoc Eksperta Rynku Lokalnego, co oznacza, że otrzymasz szczegółowe informacje w odniesieniu do konkretnego obszaru, a nie uśrednione wartości. Sprzedający mieszkanie w Warszawie, czy innym większym mieście, doskonale wiedzą, że każda dzielnica posiada swoje cechy, które są pożądane przez kupujących, a nawet konkretne ulice zaliczane są do tych bardziej lub mniej prestiżowych, co znacznie wpływa na wartość naszej nieruchomości. W mniejszych miastach trend ten jest również coraz bardziej widoczny. Warto zatem wziąć pod uwagę te indywidualne cechy, aby z większą precyzją docierać do zainteresowanych klientów.

Dobrze przygotowane ogłoszenie należy odpowiednio wyeksponować. W Pricer możesz jednym kliknięciem zapewnić sobie ekspozycję na popularnych portalach nieruchomościowych, grupach lokalnych czy portalach social media, co przełoży się na dużo większy zasięg oferty. Jeśli wydłużymy czas ekspozycji ogłoszenia, dotrzemy do wielu potencjalnych zainteresowanych, którzy mogą zapłacić najwięcej.

Eksperci Pricer wspierają w przygotowaniu oferty, udzielą rad i wskażą najlepsze rozwiązania w przypadku konkretnej nieruchomości.

Czy w obecnej sytuacji rynkowej nadal możliwa jest szybka sprzedaż mieszkania?

Szybka sprzedaż mieszkania jest cały czas możliwa, o ile odpowiednio przygotujemy naszą ofertę. Warto zwracać uwagę na unikatowe cechy, eksponować atuty i wykazać się sporą wiedzą na temat najbliższej lokalizacji, czy użytych materiałów do wykończenia. Im więcej informacji przekażemy potencjalnemu nabywcy, tym nasza oferta wyda się bardziej wiarygodna, a transakcja mnie ryzykowna.

Dokładne przygotowanie ogłoszenia i jego szeroka ekspozycja znacznie przyspieszy uzyskanie realnie zainteresowanych klientów, o sprecyzowanych wymaganiach.

Jeśli zadbasz o odpowiednie wyeksponowanie tych elementów, możesz liczyć na większe zainteresowanie potencjalnych nabywców, a tym samym wzrost prawdopodobieństwa na szybką sprzedaż na oczekiwanych warunkach ofertowych.