Chcesz sprzedać mieszkanie, ale z różnych powodów nie jesteś w stanie zająć się tym osobiście? Przepisy dopuszczają możliwość przeprowadzenia takiej transakcji zdalnie! Wiąże się to jednak z obowiązkiem udzielenia pełnomocnictwa innej osobie, która na jego podstawie będzie mogła dokonywać różnych czynności prawnych w imieniu swojego mocodawcy. Jak wygląda związana z tym procedura, kogo można wyznaczyć na pełnomocnika i o czym jeszcze należy pamiętać, planując sprzedaż mieszkania na odległość? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym poradniku – sprawdź, jak przygotować się do zdalnego zawarcia umowy sprzedaży!
Co trzeba wiedzieć na temat udzielenia pełnomocnictwa w procesie sprzedaży nieruchomości na odległość?
Pełnomocnik działa w imieniu swojego mocodawcy, którym w tym przypadku jest właściciel sprzedawanej nieruchomości. Ma prawo reprezentować go we wszelkich sprawach związanych z transakcją – w tym dokonywać czynności prawnych. Jednak odpowiedzialność za wszystkie podjęte przez niego działania leży po stronie mocodawcy.
Z powyższego powodu bardzo istotne jest, aby pełnomocnictwa udzielić komuś godnemu zaufania. W świetle przepisów pełnomocnikiem może zostać każda osoba fizyczna – zarówno spokrewniona, jak i niespokrewniona z mocodawcą. Jedynym warunkiem jest to, aby posiadała ona pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych.
Zakres praw pełnomocnika można dopasować do potrzeb
Kolejną istotną kwestią jest fakt, że pełnomocnik może uzyskać prawo do podejmowania wszystkich działań w imieniu swojego mocodawcy – w tym czynności cywilnoprawnych – lub tylko wybranych. Wynika to z faktu, że istnieją 3 rodzaje pełnomocnictwa:
- Ogólne – jest ustalane na piśmie pod rygorem nieważności i obejmuje wszystkie działania, jakie wymagane są do przeprowadzenia transakcji na rynku nieruchomości. Osoba mająca pełnomocnictwo ogólne jest uprawniona m.in. do dokonywania czynności zwykłego zarządu przed różnymi organami administracji oraz do zawarcia umowy sprzedaży. Oprócz tego może ona reprezentować mocodawcę np. w sądzie, przy załatwianiu spraw urzędowych oraz w zakresie pobierania opłat za czynsz (wynajem mieszkania).
- Rodzajowe – rozwiązanie często wybierane przez osoby wynajmujące wiele mieszkań lub specjalizujące się w obrocie nieruchomościami. Pełnomocnictwo rodzajowe obejmuje powtarzalne czynności (np. pobieranie czynszu).
- Szczegółowe – w tym przypadku mocodawca jest w stanie precyzyjnie określić, za jakie konkretnie czynności ma odpowiadać pełnomocnik w procesie sprzedaży nieruchomości.
Czy pełnomocnika trzeba ustanowić w obecności notariusza?
Pełnomocnictwo ogólne zawsze wymaga zachowania formy aktu notarialnego. W pozostałych dwóch przypadkach jest to obowiązkowe wtedy, gdy do ważności czynności prawnej dokonywanej przez pełnomocnika jest potrzebny podpis notariusza. W tym kontekście warto pamiętać, że w niektórych przypadkach notarialnie zawiera się także umowę przedwstępną sprzedaży (choć nie jest to obowiązkowe). Czytaj więcej: Pomoc prawna przy sprzedaży mieszkania.
Dokument udzielenia pełnomocnictwa – jakie dane musi zawierać?
Niezależnie od tego, czy potrzebujesz ustanowić pełnomocnictwo szczegółowe, ogólne czy rodzajowe, związany z tym dokument zawsze będzie zawierać kilka identycznych podstawowych informacji.
Musi znaleźć się w nim:
- data oraz miejsce sporządzenia dokumentu,
- imię, nazwisko, adres zamieszkania, PESEL oraz numer dowodu osobistego zarówno pełnomocnika, jak i jego mocodawcy,
- dokładna informacja na temat tego, jakiego rodzaju pełnomocnictwo ustanowiono (jeśli szczegółowe, należy precyzyjnie określić jego zakres),
- minimalna kwota, za jaką może dojść do sprzedaży nieruchomości,
- opis sposobu przekazania pieniędzy mocodawcy po finalizacji transakcji (jeśli pośrednik ma prawo do zawarcia umowy sprzedaży),
- opis sprzedawanej nieruchomości,
- podpis mocodawcy.
Sprzedaż nieruchomości na odległość można zlecić doświadczonemu specjaliście
Jeśli interesuje Cię zdalna sprzedaż mieszkania, bez konieczności angażowania się w cały proces, na swojego pełnomocnika zamiast np. zaufanej osoby z rodziny, możesz wybrać specjalistę z branży. Jest nim pośrednik nieruchomości, który zajmie się wszystkimi kwestiami związanymi z taką transakcją.
Wybór tego rozwiązania zwiększa szansę na szybkie zbycie lokalu mieszkalnego przy jednoczesnym uzyskaniu bardzo korzystnej ceny. Fachowiec ma bowiem duże doświadczenie w zakresie zarówno przygotowywania chwytliwych ofert, jak i prowadzenia negocjacji z potencjalnymi nabywcami. Jednocześnie daje on gwarancję bardzo wysokiego bezpieczeństwa transakcji.
Sprzedaż mieszkania na odległość do skupu nieruchomości – czy warto?
Rozwiązaniem alternatywnym jest skorzystanie z oferty skupu, który zaproponuje nabycie nieruchomości praktycznie od ręki. Jest to jednak opcja warta rozważenia głównie dla osób potrzebujących pieniędzy natychmiast lub chcących szybko sprzedać mieszkanie z niejasnym stanem prawnym. W tym przypadku trzeba bowiem liczyć się z tym, że cena z propozycji odkupu będzie znacznie poniżej wartości rynkowej nieruchomości.
Poradnik sprzedaży mieszkania na odległości w Polsce dla osób będących za granicą – o czym należy pamiętać?
Sama procedura sprzedaży nieruchomości w Polsce wygląda identycznie niezależnie od tego, w jakim kraju aktualnie przebywa jej właściciel. Naturalnie, osoby będące za granicą, które chcą przeprowadzić taką transakcję zdalnie, muszą ustanowić pełnomocnictwo ogólne lub szczegółowe. Jeśli ma mieć ono formę aktu notarialnego, nie trzeba w tym celu przyjeżdżać do Polski. Można skorzystać z usług notariusza w miejscu swojego aktualnego pobytu – na terenie dowolnego kraju. W takim przypadku trzeba jednak liczyć się z dwiema dodatkowymi formalnościami.
Po pierwsze akt dotyczący ustanowienia pełnomocnictwa musi zostać opatrzony tzw. klauzulą apostille. Jest to poświadczenie dokumentu sporządzonego w danym państwie stanowiące o jego legalności. Tylko w takiej postaci będzie on akceptowany w innych krajach, jednak dopiero po jego przetłumaczeniu na język danego państwa. Dlatego drugą niezbędną do załatwienia formalnością jest skorzystanie z usług tłumacza przysięgłego.
Jeśli chciałbyś poznać więcej praktycznych porad dotyczących tego, jak sprzedać mieszkanie w Polsce będą za granicą, znajdziesz je na naszym blogu – zapraszamy do lektury!
Jak przygotować się do sprzedaży nieruchomości zdalnie?
Aby zwiększyć swoje szanse na szybkie zbycie mieszkania na odległość bez nieoczekiwanych komplikacji, należy przede wszystkim zebrać wszystkie potrzebne dokumenty jeszcze przed wystawieniem ogłoszenia. Na pewno będziesz potrzebować dowodu własności, wypisu z księgi wieczystej oraz zaświadczeń o braku lokatorów i zaległości w różnych opłatach.
Jednak lista może być dłuższa, na co wpływ ma wiele czynników (w tym m.in. stan prawny lokalu mieszkalnego), dlatego zawsze warto skonsultować się z notariuszem. Jeśli zajdzie taka potrzeba, dokumenty w Twoim imieniu może odbierać pełnomocnik.
Istotną formalnością, którą powinieneś zająć się przed rozpoczęciem zdalnej sprzedaży mieszkania, jest dokładne ustalenie jego wartości. Dzięki temu łatwiej będzie Ci przygotować atrakcyjne, cieszące się dużym zainteresowaniem ogłoszenie – dopasowane do sytuacji na lokalnym rynku nieruchomości. Czytaj więcej na temat tego, jak sprawdzić wartość mieszkania.
Jakie są metody wyceny nieruchomości?
Jeśli chcesz zwiększyć swoje szanse na to, aby korzystnie sprzedać mieszkanie zdalnie i jednocześnie zachęcić jak najwięcej potencjalnych nabywców, musisz precyzyjnie oszacować jego wartość. W tym celu możesz:
- przeanalizować oferty sprzedaży nieruchomości o podobnych parametrach do Twojej i znajdujących się w tej samej lokalizacji,
- skorzystać z usług rzeczoznawcy majątkowego,
- wygenerować darmową wycenę nieruchomości online.
Analiza ofert sprzedaży mieszkań
Choć metoda ta jest bezpłatna, tak bardzo czasochłonna. Jednak jej największą wadą jest bardzo mała dokładność wyceny. Ceny widoczne w ogłoszeniach zwykle są zdecydowanie wyższe od tych, za jakie lokale mieszkalne są ostatecznie sprzedawane. Znacząco utrudnia to oszacowanie realnej wartości mieszkania.
Wycena mieszkania przez rzeczoznawcę
Wycena przygotowana przez fachowca będzie bardzo dokładna, ale skorzystanie z jego usług wiąże się z opłatą. Oszacowanie wartości mieszkania może kosztować od kilkuset do nawet blisko 2 tysięcy złotych. Do tego na efekty jego pracy trzeba poczekać średnio od 7 do 10 dni.
Wygenerowanie wyceny w narzędziu online
To szybki, darmowy i niezwykle skuteczny sposób na poznanie realnej wartości mieszkania. Wystarczy uruchomić specjalne narzędzie online i wprowadzić w nim podstawowe informacje związane z nieruchomością. Następnie należy poczekać na wygenerowanie wyceny – zwykle trwa to zaledwie kilka minut!
Na stronie Pricer.pl wycenisz swoje mieszkanie na podstawie cen transakcyjnych z rynku nieruchomości!
Niezależnie od tego, czy szykujesz się do zdalnej czy tradycyjnej sprzedaży nieruchomości, jej wycena jest jednym z pierwszych kroków, który powinieneś wykonać. Skorzystaj z narzędzia na stronie Pricer.pl, aby poznać realną wartość mieszkania. Działa na podstawie naszego autorskiego skryptu AI i korzysta z największej w Polsce bazy cen transakcyjnych – aktualnie obejmuje już ponad 7 milionów rekordów. Dodatkowo możesz skorzystać z naszego profesjonalnego wsparcia w zakresie m.in. przygotowania i publikacji ogłoszenia, kontaktu z potencjalnymi nabywcami oraz załatwienia formalności – zapraszamy do kontaktu!
FAQ – odpowiedzi na często zadawane pytania
Jak odwołać pełnomocnika po sprzedaży nieruchomości?
Na początek należy podkreślić, że w zdecydowanej większości przypadków mocodawca może odwołać pełnomocnika w każdej chwili bez konieczności proszenia go o zgodę. Aby to zrobić, wystarczy złożyć oświadczenie, które nie wymaga żadnej szczególnej formy prawnej. Może być ono:
- pisemne,
- ustne,
- elektroniczne.
Pamiętaj, że pełnomocnik powinien niezwłocznie po odwołaniu zwrócić swojemu mocodawcy wypis pełnomocnictwa. Dopilnowanie tej formalności jest niezwykle istotne, gdyż osoba posiadająca ten dokument dalej będzie mogła dokonywać różnych czynności prawnych. Jeśli np. w tym czasie podpisze umowę sprzedaży nieruchomości i kupujący będzie w stanie udowodnić, ze nie miał pojęcia o odwołaniu pełnomocnika, w świetle prawa transakcja pozostanie wiążąca.
Czy pełnomocnik może podpisać się na umowie przeniesienia własności nieruchomości?
Jeśli pełnomocnictwo udzielane jest na podstawie aktu notarialnego, pełnomocnik może podpisywać w imieniu mocodawcy wszystkie dokumenty wymagające właśnie takiej formy. Jednym z nich jest umowa sprzedaży nieruchomości.