Zdecydowanie się na wykup mieszkania komunalnego to bardzo opłacalne rozwiązanie dla jego najemcy. Jest godne polecenia każdej osobie pod warunkiem, że jej sytuacja finansowa znacząco poprawiła się od momentu przyznania lokalu przez gminę. Choć zwykle cechuje się on niskim standardem, to można go kupić za bardzo atrakcyjną cenę (szczególnie w przypadku uzyskania bonifikaty). Zastanawiasz się, czy będzie Cię na niego stać? W takim razie na początek precyzyjnie ustal wartość nieruchomości. W artykule podpowiadamy, na czym polega wycena mieszkania komunalnego, jak zrobić to szybko i za darmo. Opisujemy w nim także, jak przebiega wykup mieszkania komunalnego – poznaj procedury i sprawdź, na co się przygotować!
Mieszkanie komunalne – co trzeba o nim wiedzieć?
O przyznanie lokalu komunalnego może ubiegać się każda osoba spełniająca określone kryteria dochodowe. Mieszkania te przeznaczone są dla osób w trudnej sytuacji finansowej – zdolne je utrzymać, ale zarabiające zbyt mało, aby dostać kredyt hipoteczny na własne. Dochód na jednego członka rodziny nie może przekraczać 160% (220% dla samotnych) najniższej emerytury w roku, w którym składany jest wniosek do gminy.

Oprócz tego o mieszkanie komunalne mogą ubiegać się osoby:
- bezdomne,
- mające bardzo złe warunki mieszkaniowe,
- posiadające miejsce zamieszkania, w którym korzystają z przestrzeni o powierzchni poniżej 6 mkw.
W przypadku każdego lokalu tego typu gminy przyznają go na podstawie umowy najmu – zazwyczaj jest bezterminowa. Dla najemcy oznacza to samodzielne regulowanie opłat mieszkaniowych, w tym czynszu, który jednak jest relatywnie niski w stosunku cen z rynku nieruchomości na wynajem. Co ważne, nie tracą oni prawa do mieszkania w momencie, gdy ich sytuacja finansowa ulega poprawie.
Wykup mieszkania komunalnego – kto może z niego skorzystać?
O zakup mieszkania komunalnego (odkupienie go od gminy) może wnioskować każdy najemca pod warunkiem, że:
- terminowo płaci czynsz (brak zaległości w opłatach),
- jego umowa najmu została zawarta na czas nieokreślony,
- wynajmuje lokal od przynajmniej 5-10 lat (w niektórych przypadkach może to być nawet 15-20 lat).
Co bardzo istotne, o wykup mieszkania komunalnego można wnioskować tylko wtedy, gdy znajduje się on na gruncie należącym do gminy. Do tego lokal powinien być w przyzwoitym stanie technicznym.
Wykup mieszkania komunalnego – procedura
Najemcy spełniający powyższe wymagania, chcący kupić na własność wynajmowane mieszkanie komunalne, muszą przygotować stosowny wniosek. Składa się go w siedzibie właściwego urzędu – adekwatnego do miejsca zamieszkania wnioskodawcy. Konkretnie pismo należy przekazać do lokalnego wydziału specjalizującego się w gospodarce nieruchomościami – gmina zobowiązana jest do jego rozpatrzenia, jednak przepisy nie narzucają jej terminów. Przeciętnie cały proces trwa do pół roku, ale w skrajnych przypadkach może on wydłużyć się nawet do 18 miesięcy. Dlaczego potrzeba na to tyle czasu?

Gmina najpierw weryfikuje, czy najemca zainteresowany wykupem ma do tego prawo. Następnie przeprowadzana jest inwentaryzacja budynku, w tym przede wszystkim pod kątem jego stanu prawnego. Gdy okaże się nieunormowany, wówczas proces wykupu niestety może znacząco się wydłużyć. Jeśli mieszkanie komunalne jest bez księgi wieczystej, należy ją założyć. Do tego nieruchomość musi znajdować się na terenie należącym do gminy.
Ostatni etap polega na oszacowaniu wartości lokalu komunalnego. W tym celu gmina wynajmuje rzeczoznawcę majątkowego, który na wykonanie wyceny nieruchomości potrzebuje średnio od kilku do nawet kilkunastu dni. Na tym jednak nie kończy się wykup mieszkania komunalnego. Zanim do transakcji będzie mogło dojść, urząd musi dopełnić jeszcze jednej kluczowej formalności.
Mieszkanie komunalne wystawione na sprzedaż musi trafić na publiczną listę
Nawet jeśli do sprzedaży mieszkania komunalnego ma dojść na wniosek jego lokatora, gmina ma obowiązek umieścić ofertę na publicznej liście nieruchomości przeznaczonych do zbycia. O wywieszeniu wykazu zbywanych lokali musi poinformować zarówno na swojej stronie internetowej, jak i za pośrednictwem lokalnej prasy. Powinno być ono widoczne przez przynajmniej 3 tygodnie i jest to jednocześnie minimalny czas, przez który można wnioskować o zakup.

Warto pamiętać, że prawo pierwszeństwa wykupu mieszkań komunalnych zawsze mają ich lokatorzy. Można je sprzedawać innym osobom wyłącznie pod warunkiem nieuzyskania od najemców wniosku o wykup.
Ile kosztuje wykupienie mieszkania komunalnego?
Wiele osób decyduje się wykupić mieszkanie komunalne z racji ogromnej opłacalności tego przedsięwzięcia. Lokatorzy posiadający prawo pierwszeństwa wykupu zwykle mogą liczyć na bardzo dużą bonifikatę. Przeciętnie jest to rabat wynoszący aż od 60 do 80% wartości nieruchomości, która sama z siebie jest relatywnie niska – z powodu niezbyt wysokiego standardu. Zdarzają się przypadki, gdzie lokale są sprzedawane nawet za zaledwie kilka procent ich ceny rynkowej!

Mieszkanie komunalne można kupić jeszcze taniej, jeśli najemca przeprowadził w nim kompleksowy remont. W takim przypadku należy jednak odpowiednio udokumentować poniesione na ten cel wydatki. Istotne jest również to, że zakup takiego lokalu można sfinansować kredytem hipotecznym. Jego uzyskanie czasem sprawia pewne problemy, jednak ostatecznie szansa na pozytywną ocenę wniosku kredytowego jest relatywnie wysoka.
Jeśli korzystasz z takiej nieruchomości i zastanawiasz się, czy będzie Cię stać na wykup, zacznij od ustalenia jej wartości rynkowej. W dalszej części artykułu wyjaśniamy, jak sprawdzić wartość mieszkania za darmo, bez konieczności zlecania rzeczoznawcy majątkowemu przygotowania operatu szacunkowego!
Wycena mieszkania komunalnego online – szybko, łatwo i bezpłatnie!
Aby poznać wartość wskazanej nieruchomości, wypełnij formularz w kalkulatorze online dostępnym na stronie internetowej Pricer. Podaj w nim podstawowe informacje związane z lokalem. W zaledwie kilka minut od jego wysłania otrzymasz przejrzysty raport, w którym znajduje się wycena mieszkania komunalnego.
Oprócz tego znajdziesz w nim informacje związane m.in. z:
- orientacyjną ratą kredytu hipotecznego (przy założeniu, że zakup realizowany jest bez bonifikaty),
- przybliżonymi przychodami z najmu krótko- oraz długoterminowego,
- średnimi cenami transakcyjnymi dla nieruchomości z lokalnego rynku.
Przekonaj się już teraz, że samodzielnie wygenerowana automatyczna wycena mieszkania jest prosta – zrobisz to szybko i bez ponoszenia kosztów!
Jak działa wycena mieszkania komunalnego?
Korzystając z narzędzia na stronie Pricer.pl, zarówno bezpłatnie, jak i przede wszystkim bardzo precyzyjnie, ustalisz wartość lokalu komunalnego. Przygotowaliśmy internetowy kalkulator wyceny nieruchomości, w którym zaimplementowany został autorski skrypt AI. Określa on wartość mieszkania na podstawie jego lokalizacji, parametrów technicznych oraz ogromnej bazy cen transakcyjnych pochodzących bezpośrednio z aktów spisywanych u notariuszy. Jednocześnie w Pricer znajdziesz specjalistów z rynku nieruchomości, którzy zapewnią Ci kompleksowe wsparcie w wykupie mieszkania komunalnego. Możesz uzyskać fachową pomoc m.in. w zakresie prawnym oraz związanym z ubieganiem się o kredyt hipoteczny – zapraszamy do kontaktu!
FAQ – odpowiedzi na często zadawane pytania
Wniosek o wykup mieszkania komunalnego – jakie dokumenty należy do niego dołączyć?
Podstawowym warunkiem złożenia wniosku o wykup mieszkania komunalnego jest posiadanie prawa do mieszkania w nim przez odpowiednio długi czas. Poszczególne gminy ustalają ten termin we własnym zakresie – może to być np. już zaledwie po 5 latach trwania najmu, ale nierzadko jest to 10, 15 lub nawet 20 lat. Oprócz tego istotny jest brak zaległości w opłatach.
Z kolei w kwestii formalnej, do wniosku o wykup lokalu komunalnego należy dołączyć:
- umowę najmu (w przypadku jej braku trzeba dostarczyć dokument potwierdzający, że mieszkanie zostało przydzielone przez gminę),
- potwierdzenie zameldowania w lokalu,
- dowód potwierdzający wniesienie kaucji za wynajem mieszkania (nie zawsze gminy ją pobierają).
Czy kupujący mieszkanie komunalne może w przyszłości je sprzedać?
Z punktu widzenia przepisów prawa brak jest przeciwwskazań do sprzedaży mieszkania komunalnego. Można więc zrobić to nawet natychmiast po staniu się jego właścicielem, a więc uzyskaniu aktu notarialnego. Jednak w praktyce, jeśli zakupu dokonuje były najemca, zwykle wiąże się to ze znaczną bonifikatą. Oznacza to, że transakcja jest realizowana za kwotę dużo niższą, niż wartość rynkowa lokalu mieszkalnego ustalona na podstawie wyceny nieruchomości.
Jeśli nowy właściciel uzyskał rabat i zdecyduje się sprzedać mieszkanie komunalne przed upływem 5 lat od zakupu, musi liczyć się ze zwrotem bonifikaty. Gmina ma prawo w takim przypadku domagać się oddania tych pieniędzy. Wyjątkiem jest sytuacja, w której środki uzyskane z transakcji zostaną wykorzystane na inne cele mieszkaniowe. Będzie tak na pewno, jeśli pieniądze będą przeznaczone na zakup mieszkania. Wątpliwości może natomiast budzić np. wydanie ich na remont nieruchomości mieszkalnej – w przypadku takich planowanych wydatków należy upewnić się w urzędzie gminy, czy będą one uprawniać do zachowania bonifikaty.
Wykup mieszkania komunalnego – kto jest obarczany kosztami wyceny dokonanej przez rzeczoznawcę majątkowego?
W przypadku, gdy sprzedaż odbywa się na wniosek najemcy lokali mieszkalnych, koszt wyceny nieruchomości leży po jego stronie. Jeśli natomiast do przygotowania operatu szacunkowego doszło w związku z planowaną przez gminę transakcją, wynagrodzenie pobrane przez rzeczoznawcę najczęściej zaliczane jest na poczet ceny kupna mieszkania.
Dlaczego warto skorzystać z darmowej wyceny nieruchomości online, planując wykup mieszkania komunalnego?
Znając orientacyjną wysokość bonifikaty przy wykupie lokalu komunalnego w swojej gminie, poprzez ustalenie jego wartości możesz z łatwością oszacować, czy stać Cię na taką transakcję. Będziesz mógł lub mogła także ustalić, czy otrzymasz kredyt hipoteczny na potrzebną sumę pieniędzy. Do tego korzystając z kalkulatora online na stronie Pricer.pl, nie musisz zastanawiać się nad tym, ile kosztuje wycena mieszkania. Jest darmowa i dostępna dla każdego!
Kredyt na wykup mieszkania komunalnego – jakie warunki trzeba spełnić, aby go otrzymać?
W przypadku takich transakcji bank udzielający kredytu hipotecznego zwykle wymaga od kredytobiorcy przedstawienia:
- aktu notarialnego – jest spisywany na etapie finalizacji wykupu mieszkania komunalnego,
- aktualnego odpisu z księgi wieczystej,
- operatu szacunkowego (dla banków darmowa wycena nieruchomości online jest niewystarczająca – musi przygotować ją rzeczoznawca z odpowiednimi uprawnieniami),
- potwierdzenia wysokości otrzymanej bonifikaty na zakup,
- oświadczenia zbywcy w zakresie przeprowadzenia transakcji – zgodę na sprzedaż mieszkania wydają prezydent miasta bądź rada gminy.